Hoe Werkt Lokale SEO?

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw website goed gevonden wordt in de lokale zoekresultaten. Lokale SEO is hierbij een belangrijk onderdeel. Maar hoe werkt deze vorm van SEO eigenlijk en hoe kan je ervoor zorgen dat jouw website hoog in de lokale zoekresultaten verschijnt? In dit artikel leggen we het allemaal uit.

Inleiding

Local SEO is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en richt zich op het verbeteren van de organische vindbaarheid van jouw webpagina’s in de lokale omgeving. Het doel van SEO lokaal is om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf beter gevonden wordt door potentiële klanten in de buurt van jouw bedrijf.

Local Search en Organische Resultaten

Een local SEO specialist richt zich vooral op twee onderdelen: local search en organische resultaten. Local search heeft vooral te maken met hoe jij jouw bedrijf presenteert in Google Mijn Bedrijf. Organische resultaten zijn meer gericht op zoektermen en landingspagina’s. Door beide onderdelen goed te optimaliseren, kan je ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in de lokale zoekresultaten.

Hoe Werkt Local Search?

Lokale zoekmachine optimalisatie heeft vooral te maken met hoe jij jouw bedrijf presenteert in Google Mijn Bedrijf. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle informatie over jouw bedrijf zo volledig mogelijk is ingevuld. Denk hierbij aan de juiste bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer, maar ook aan foto’s, openingstijden en reviews.

Het is ook belangrijk om jouw bedrijf in de juiste categorie te plaatsen. Op deze manier kan Google jouw bedrijf beter herkennen en weergeven in de lokale zoekresultaten.

Hoe Werken Organische Resultaten?

Organische lokale vindbaarheid resultaten zijn meer gericht op zoektermen en landingspagina’s. Door relevante zoektermen te gebruiken op jouw landingspagina’s, kan je ervoor zorgen dat jouw website hoger verschijnt in de zoekresultaten. Het is belangrijk om zoekwoorden te gebruiken die relevant zijn voor jouw bedrijf en waarop potentiële klanten zoeken.

Hoe Verbetert Lokale SEO De Algehele SEO Score?

Lokale search engine optimization is slechts een gedeelte van alle methoden die bij zoekmachine optimalisatie horen. Het is belangrijk dat jouw website zo goed mogelijk is geoptimaliseerd. Google kijkt bij het berekenen van jouw plaats in de lokale zoekresultaten ook naar jouw algehele SEO score.

Hoe hoger je in de organische zoekmachine resultaten terecht komt, hoe beter jouw algehele SEO score wordt. Door beide onderdelen goed te optimaliseren, kan je ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in de lokale zoekresultaten.

Lokale SEO is essentieel voor kleine bedrijven die willen opvallen in de lokale zoekresultaten. In deze blog vind je 7 handige tips om de lokale SEO van jouw bedrijf te verbeteren.

1. Optimaliseer je site voor lokale vindbaarheid

Om goed gevonden te worden in de lokale zoekresultaten, is het belangrijk om je website te optimaliseren voor lokale vindbaarheid. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je adresgegevens en openingstijden duidelijk op je website te vermelden.

2. Zorg voor consistentie in je naam, adres en telefoonnummer (NAT)

Consistentie in je naam, adres en telefoonnummer (NAT) is cruciaal voor lokale SEO. Zorg er daarom voor dat je bedrijfsgegevens op al je online profielen en platformen (zoals Google My Business) hetzelfde zijn.

3. Maak gebruik van Google My Business

Google My Business is een belangrijk hulpmiddel voor lokale SEO. Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel volledig is ingevuld en geoptimaliseerd voor lokale zoekresultaten.

4. Vergeet Bing en Apple niet

Naast Google is het ook belangrijk om je bedrijfsprofiel op Bing en Apple te claimen en te optimaliseren voor lokale zoekresultaten.

5. Doe zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is van groot belang voor lokale SEO. Ontdek welke zoekwoorden mensen in jouw omgeving gebruiken om jouw producten of diensten te vinden en pas deze toe op je website en online profielen.

6. Maak gebruik van lokale landingspagina’s

Lokale landingspagina’s zijn een geweldige manier om je website te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Maak aparte landingspagina’s voor elke locatie waar je actief bent en zorg ervoor dat deze pagina’s geoptimaliseerd zijn voor lokale zoekresultaten.

7. Verzamel reviews

Reviews zijn niet alleen belangrijk voor het opbouwen van een goede reputatie, maar ze dragen ook bij aan de lokale SEO. Zorg er daarom voor dat je klanten aanmoedigt om reviews achter te laten op je bedrijfsprofielen.

Onthoud dat SEO een lange termijn marketingproces is en dat geduld hierbij van groot belang is. Blijf daarom consistent werken aan je lokale SEO en je zult uiteindelijk de resultaten zien.

Hieronder beantwoorden we enkele veelgestelde vragen over lokale SEO waarmee je de lokale SEO van jouw kleine bedrijf kunt verbeteren en beter gevonden wordt in de lokale zoekresultaten.

Deze vorm van website optimalisatie kan van groot belang zijn voor kleine bedrijven.

  • Wat is lokale SEO? Lokale zoekmachine optimalisatie heeft als doel de online vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren voor lokale zoekopdrachten. Dit betekent dat je als bedrijf zichtbaar wilt zijn voor potentiële klanten in jouw regio die op zoek zijn naar jouw producten of diensten.
  • Wat zijn de voordelen? Lokale SEO biedt verschillende voordelen voor kleine bedrijven. Zo zorgt het voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines en krijgen gebruikers gedetailleerde informatie over je bedrijf zoals foto’s, contactgegevens en een link naar je website. Zo krijg je meer en relevanter verkeer naar je site, bestaande uit internetgebruikers die interesse tonen in je producten of diensten.
  • Wat zijn tips om de lokale vindbaarheid van mijn bedrijf te verbeteren? Er zijn verschillende manieren om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren. Hieronder staan enkele tips:
    • Zorg voor correcte Naam, Adres en Telefoonnummer (NAT) vermeldingen op je website en andere online platforms;
    • Maak een Google My Business-profiel aan en optimaliseer deze;
    • Vergeet andere kanalen zoals Bing en Apple niet;
    • Optimaliseer je website voor lokale zoekopdrachten;
    • Doe zoekwoordenonderzoek en verwerk relevante zoekwoorden in je content;
    • Verwijs naar lokale informatie en lokale links op je website;
    • Vraag om reviews van tevreden klanten.

www.lokaleseo.org/

Archived: SEO